هما فرجادی

1391/05/20
20:25
پوریا مژده


برای بسیاری از معماران جوان ایرانی،آشنایی با هما فرجادی معمار برجسته ایرانی بسیار حائز اهمیت است . معمارانی كه آثار همكاران خود را در بیرون ازمرزهای ایران دنبال كرده باشند، با نام و آثار فرجادی،آشنایی بیشتری دارند. چه او به واسطه حضور مستمر در مجامع بین المللی، از معدود معماران شناخته شده ایرانی در عرصه های برون مرزی بوده است.

هما فرجادی، در تهران به دنیا آمده است. پس از پایان تحصیلات متوسطه، با گرایشی كه به معماری می یابد،به دانشگاه تهران می رود تا در دانشكده هنرهای زیبا، معماری تحصیل كند. فرجادی در سال ۱۳۵۶ با رتبه عالی از دانشكده معماری دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و بی درنگ برای ادامه تحصیل به انگلستان عزیمت می كند تا در مدرسه مهم معماری لندن یعنی AA به ادامه تحصیل بپردازد.


او در سال ۱۳۵۸ دوره معماری در دانشكده AA را به پایان رسانده است. و در سال ۱۳۶۰ نیز در ادامه تحصیلات خود یك دوره تحقیقاتی را در رشته تاریخ معماری در دانشكده هنر دانشگاه اسكس گذرانده است. این دوران، دوران پیوند كاری او با محسن مصطفوی معمار برجسته ایرانی و مدیر اسبق مدرسه AA و مدیر فعلی دانشگاه كرونل آمریكاست.
هما فرجادی در طول فعالیت حرفه ای خود تا سال ۱۹۹۴مدیر دفتر معماری فرجادی- مصطفوی بوده و پس از آن به عنوان مدیر دفتر شخصی خود به نام فرجادی به كار طراحی پرداخته است. برخی از طرح ها و كارهای ساخته شده او در مسابقات بین المللی به رتبه های بالا دست یافته اند. هما فرجادی از جمله معماران برجسته و معروف ایرانی به شمار می آید كه در ۳۰ سال گذشته كارها و فعالیت های گسترده و ارزنده ای را در زمینه معماری به انجام رسانیده است.

فرجادی رئیس دفتر معماری فرجادی در لندن و استاد به كارگیری معماری در دانشگاه پنسیلوانیا است. او در این سال ها محقق مدعو دانشگاه پنسیلوانیا بوده،درسال های ۸۷-۱۹۸۴ دانشیار معماری دانشگاه پنسیلوانیا شده و دردانشگاه ییل ۸۹-،۱۹۸۷ مدرسه عالی طراحی، دانشگاه هاروارد۹۵ -،۱۹۹۲ دانشگاه ادینبرگ ۹۷-،۱۹۸۹ دانشگاه های پنسیلوانیا و نورنبرگ در آلمان ۹۹-،۱۹۹۷ دانشگاه كلمبیا پائیز ۱۹۹۹ و. . . درس معماری داده است.


به خاطر طرح هایی كه دفترفرجادی در انگلستان، آمریكا و آسیا انجام داده بود، شركت او موفق به دریافت جایزه های متعدد بین المللی شد كه كسب این جوایز در سطح بین المللی نیز حائز اهمیت است. از جمله در سال ۱۹۹۷ جایزه اول را برای سالن تئاترHackney Empire در لندن به دست آورده ؛ شمای كلی این طرح كه مربوط به نوسازی تئاتر متچم (یك بنای درجه دو) می شود، شامل بازسازی صحنه و ملزومات پشت صحنه و همچنین ساخت بناهای جدیدی در سایت های مجاور است.


این بنا های جدید دو صحنه را فراهم می آورند كه یكی تئاتر جدید است با ظرفیت ۲۰۰ صندلی و دیگری صحنه تمرین به انضمام بخش تحصیلی و مدیریت و فضاهای عمومی. این طرح با تماس و همكاری نزدیك با مدیریت هنری و اعضای بورد تحصیلی مجموعه توسعه پیدا كرد و در كمیسیون هنرهای زیبا و میراث انگلستان به نمایش گذاشته شد و مورد توجه قرار گرفت و سپس در بنیاد معماری لندن در معرض تماشا قرار گرفت و در نهایت، ماه مه سال ۱۹۹۷ طرح را در یك مسابقه بزرگ بین المللی از آن خود كرد.


همچنین در مسابقه طراحی یك مركز تفریحی _ اداری، سكونتگاهی در لندن به نامHornsy Road Tower Theatre development مقام اول را در سال ۲۰۰۱ كسب كرده است. فرجادی در مسابقه ایستگاه قطار آلیشان Alishan mountain train station در تایوان (۲۰۰۳) نیز جزو ۳ فینالیست بود. این طرح شامل طراحی مجدد و استراتژیك خط آهن كوه آلیشان می شود كه به مثابه یك اتفاق تكنولوژیك در دل این كوه تجربه شد. این طرح فارغ از این استراتژی كلی به انبوهی از طراحی های جزئی برای دو ایستگاهی كه در مسیر این خط آهن قرار دارند، نیاز داشت؛ یعنی ایستگاه های فنكیهو و اروانپین.


فرجادی می گوید :«برای طرح آلیشان ما بر این باور بودیم كه باید امكانات آن از یك استانده بحرانی تبعیت بكند تا در نهایت قادر باشد توریست ها و جهانگردان بین المللی را به آنجا بكشاند. یعنی بتواند تعداد آنها را به رقمی كه دولت تایوان برای سال ۲۰۰۸ پیش بینی كرده است برساند. بدین ترتیب ایستگاه ها نباید تنها از مجموعه ای از علامت های راهنما ساخته می شدند و در نظر گرفتن امكانات رفاهی و تفریحی در اطراف ایستگاه ها و همچنین برای جماعات محلی الزامی می نمود.


در ضمن صرف توسعه خط آهن و ساخت دو ایستگاه جدید به قدر كافی نیاز به توجه و محاسبه داشت چون بدون این دو ایستگاه هم میان دو نقطه مبدا و مقصد تراكم مسافران به چشم می خورد. در هر حال طرح می بایست در كلیت خود بتواند، تا تعداد توریست ها و امكاناتی را كه در اختیار آنها می گذارد، در تمامی فصول بالا و پائین گردشگری حفظ نماید.


با توجه به تمامی این موارد پاسخ راهبردی ما به این مسأله مهیا كردن برنامه های جدید بوم -فرهنگیو خود-باز تولیدكننده ای بود كه می باید در اطراف ایستگاه ها اجرا و یا به عبارت بهتر كاشته می شدند . هدف ما از این امكانات هایبریدی بوم - فرهنگی تبدیل كردن ایستگاه ها به مكانی برای تعامل میان ساكنان محلی و جهانگردان بود. eco-cultural


هر طرح متناسب با شمار گردشگران رشد خواهد كرد و از این سو در ایستگاه های بزرگ تری همچون شیوشیلیائو و فنكیهو شماری موزه برای معرفی ویژگی های فرهنگی و تاریخی و تكنولوژیك در نظر گرفتیم كه هم اطلاعاتی در اختیار جهانگردان بگذارد و هم تلویحا به غرور افراد محلی كمك كند.»


در مسابقه طراحی میدان شهری كی لانگKeeling urban plaza در تایوان (۲۰۰۴) نیز هما فرجادی مقام دوم را به دست آورده است. این طرح در واقع یك طرح جامع شهری است كه به فضاهای عمومی و مسیر عبور پیاده رو ها از بندر به درون شهر را سامان می بخشد . از نقطه نظر چشم انداز این طرح منظری جدیدی را از شهر می آفریند كه از سمت دریا قابل رؤیت خواهد بود یعنی برای كشتی هایی كه خود را به ساحل می رسانند


از دیگر طرح های ساخته شده او فروشگاه «لوئیز ووئیتون» Louis Vuittonدر توكیو در سال ۲۰۰۳ است كه در مجلات معماری معروف بازتاب خوبی داشته است. طراحی های دیگر او هم در بسیاری از مجلات معروف جهان معرفی شده اند





وبلاگی ساده برای دانشجویان معماری
.
بدون شک در دنیای امروز یکی از تاثیرگذارترین بخش های آموزشی،در فضاهای مجازی صورت می گیرد.در شرایطی که جست و جوی مطالب به شیوه های سنتی در دنیای مدرن امروز تا حدی اجتناب ناپذیر می نماید ،اما نمی توان نقش پررنگ محیط های مجازی را نادیده گرفت.شاید امروزه یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در گسترش دانش و ارتباطات دراین گونه فضاها،امکان به اشتراک گذاشتن نظرات و دیدگاه های انسان امروزی است.
متاسفانه آنچه در دنیای مجازی امروز شاهد آن هستیم،گسترش و انتشار موضوعات بدون در نظر گرفتن نیازهای خاص زمان است.اطلاعاتی فاقد طبقه بندی که به علت عدم درک درست از نیازاقشار مختلف ،صرفا به اشتراک گذارده می شوند و این گونه محیط ها ازآنجا که برنامه ی هدف داری بر روح موضوعاتشان حاکم نیست ،اغلب پس از مدتی بدون کارآیی و نتیجه ای تاثیرگذار عمرشان به پایان می رسد.
آنچه پرواضح است فقروبلاگ های علمی در حوزه های تخصصی دانش امروزیست.محیط هایی که اساس آن ها برپایه ی برنامه ای جامع و تاثیرگذار شکل گرفته باشد.
'یک نقطه گریز'' با رویکردی آگاهانه در جهت پیشرفت دانش و به اشتراک گذاری آن در حوزه ی تخصصی معماری ایجاد گردیده است.فضایی که مرزهای آن تمامی علاقه مندان به معماری را گرد هم می آورد و در قالب فضایی علمی، پیرامون مسائل مرتبط با معماری به گفت و گو می نشیند.
آدرس اصلی سایت www.onevp.ir
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Onevp.ir - یک نقطه گریز است. || طراح قالب avazak.ir
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic